Multirunner.dk Blog

Copenhagen Marathon – hvad så nu?

Copenhagen Marathon

I søndags blev årets udgave af Copenhagen Marathon afviklet i høj solskin og sommerlige temperaturer. Hører du til en af de cirka 9.000 løbere der deltog i året udgave, så går du i disse dage sandsynligvis rundt med trætte og ømme ben, og sikkert også med en smule mathed i hele kroppen.

For et maratonløb er og bliver en hård belastning for kroppen, og det er derfor vigtigt, at du giver kroppen tid til at restituere og komme til hægterne igen, inden du begynder på den hårdere træning.

Hvor lang restitutionstid du har brug for er meget individuelt, og den afhænger bl.a. hvor meget du har fået trænet, din form, hvor hurtigt du løb og hvor træt du blev til sidst.

Men for de fleste er det ikke dumt at holde en uges pause fra løb (og træning i det hele taget). Derefter kan du bruge 2-4 uger på roligt at komme i gang med din træning igen.

Hvis du har et mål om at forbedre dig som løber, så er det vigtigt at der ikke går for lang tid inden du kommer i gang med træningen igen.

De løbere der tager en pause fra løb i de næste 6 måneder for så at bruge de efterfølgende 6 måneder på at komme i form til næste års Copenhagen Marathon forbedrer sig sjældent ret meget.

For et af de vigtigste elementer der skal til for at du kan blive en rigtig god løber er kontinuitet.

Hvis du løber regelmæssigt uge efter uge, år efter år, så har du de bedste forudsætninger for at skabe gode resultater. Det er bl.a. det som kendetegner verdens bedste løbere. De har stort set alle løbetrænet 5, 10 eller 15 år inden de når deres fulde potentiale og kommer helt til tops.

Så hvis du har et mål om at du gerne vil forbedre din maratontid, så tag et par uger med meget let træning og kom derefter godt i gang kontinuerlig og opbyggende træning igen.

Du behøver ikke at påbegynde maratontræningen allerede nu. Næste mål kan f.eks. fint være en “hurtig 10´er” om 8-12 uger og derefter måske en halvmaraton i efteråret.

Dit næste mål er ikke så afgørende så længe det blot betyder, at du fremover fortsat vil træne med en form for struktur og regelmæssighed.

Foto: Sparta Billeder

Blogindlæg