Multirunner.dk Blog

Din nøgle til løbesucces – følg din Multirunner-træningsplan som den er planlagt

Nøglen til løbesucces - følg din Multirunner-træningsplan

En meget vigtig parameter for et succesfuldt træningsforløb er, at du som løber i det store hele løber det som der er planlagt!

Du bør hverken løbe hurtigere, længere eller flere intervaller end planlagt. Det gør dig ikke til en bedre løber.

Husk på, at der er et formål og en mening med hvert enkelt træningspas, som kun opnås hvis du gør det, som du bliver bedt om.

Hav tillid til at den træningsplan du følger nok skal bringe dig i mål med bravour, og om ikke andet, så vent med at ændre på noget til bagefter dit motionsløb. Når du står på den anden side af målstregen, så kan du evaluere forløbet og finde ud af, hvad der gik godt og hvor du kan blive bedre.

Multirunner.dk ved ikke alt om alle løbere, så for at vi kan blive bedre, så vil vi meget gerne have feedback på dit træningsforløb og hvordan det gik med din konkurrence. Så send mig meget gerne en evaluerings-email til ole@multirunner.dk, og lad mig vide, hvordan det er gået.

Det er bedre at træne mindre end at træne mere – husk at lytte til kroppen

Som sagt, så er det bedst, hvis du kan følge din træningsplan som den er planlagt, men kun hvis kroppen kan følge med.

Hvis du derfor kan mærke at du er træt, musklerne er stive og/eller ømme eller at du generelt mangler motivation til at komme ud at træne, så er det bedre at bakke af og enten træne let eller holde helt fri. På den led skal træningen ikke gennemføres for enhver pris, og det er vigtigt at du lærer at mærke efter og fornemme om du er klar.

Brug Multirunner-funktionen “Jeg løb noget andet”, hvis du erstatter et hårdere træningspas med en let restitutionstur eller funktionen ” Ikke igennemført” => “Jeg var for træt”, hvis du helt dropper en træningsdag fordi du er for træt.

Der er ingen grund til de store ændringer hvis det sker en gang eller to om måneden, men hvis det mere eller mindre sker hver uge, så overvej at løbetræne en dag mindre om ugen, eller skær ned på noget andet, som du har en fornemmelse af, trætter kroppen.

Kig også på din kost og søvnmønster, og se om du kan optimere noget her. Jo bedre betingelser kroppen har for at restituere, jo mere træning vil du kunne holde til.

Følger du din træningsplan eller løber du ofte noget andet end det planlagte? Hvis du hyppigt løber noget andet, hvad skyldes det så?

Blogindlæg