Multirunner.dk Blog

Fitnesstræning er et godt supplement til din løbetræning

Fitnesstræning er et godt supplement til din løbetræning

Hvis du har besluttet dig for at din træning skal rumme mere end blot løb, så er fitnesscenteret måske stedet for dig.

Her fimder dut bredt udvalg af muligheder for at få en sjov, alsidig og ikke mindst effektiv træning. Men hvad skal du starte ud med?

Det afhænger af, hvordan du synes, at det er mest sjovt at bruge din krop, samt hvilke specifikke mål du har med træningen.

Kom godt i gang

Hvis du melder dig ind i et fitnesscenter og aldrig har trænet før, kan du få en introduktionstime med en instruktør. Instruktøren kan inspirere og motivere dig til at finde den træningsform, der passer dig bedst.

Du kan således få skræddersyet et træningsprogram, der passer til dit udgangspunkt. Det er en god ide at bestille sådan en time. På den måde får du den optimale start på træningen, idet du minimerer risikoen for skader og overbelastning samt sikrer dig, at din træning bliver motiverende og spændende.

Individuel træning

I fitnesscenteret kan du vælge at træne på egen hånd. Du kan træne styrketræning i maskiner eller med vægte. Er det dit mål at opnå større muskelstyrke eller at få ”strammet op”, vil styrketræning være en rigtig god træningsform. Ønsker du den bedste effekt i forhold både din løbetræning og udnyttelse af træningstiden, så vælg træning med frie vægte og kettlebells. Invester i et par træningstimer med en personlig træner og få lært den korrekte teknik i de forskellige øvelser.

Vil du hellere forbedre din kondition eller forbrænde kalorier, skal du vælge kredsløbstræning. I et fitnesscenter er der ofte et bredt udvalg af kredsløbsmaskiner i form af f.eks. løbebånd, motionscykler, romaskiner og crosstrainere. Vælg de maskiner, som du synes bedst om, og vær god til at variere træningen.

Holdtræning

Hvis du synes, at det er kedeligt at træne selv eller har brug for at blive holdt i ørerne af en instruktør under din træning, kan du i stedet vælge holdtræning. Dette kan f.eks. være aerobic, step, boksning, TRX-træning, dans, crossfit, yoga, pilates eller spinning. Du kan kombinere træningsformerne alt efter, om du vil forbedre din kondition, din smidighed, øge din muskelstyrke, tabe dig eller måske øge dit daglige velvære og energiniveau.

Fordele ved fitnesscenteret

Du kan træne, når det passer dig. Du kan veksle mellem forskellige træningsformer, så du får god variation i din træning. Du kan også møde nye mennesker og måske endda finde en træningspartner. Du har desuden professionel træningsvejledning lige ved hånden. Og endelig behøver du ikke at bekymre dig om dårligt vejr under din træning!

 

Blogindlæg