Multirunner.dk Blog

Lillebælt Halvmaraton – har du haft fokus på målet eller på vejen til målet?

Lillebælt Halvmaraton

 

Der er nu lidt under en uge til at Lillebælt Halvmaraton løber af stablen. Med mere end 10.000 deltagere er det et af forårets mest populære danske halvmaratonløb.

Træningsmæssigt er der nu ikke så meget mere du kan gøre. Du kan helt sikkert ikke nå at komme i form på en uge, så undlad hård træning. Spar i stedet på kræfterne og lad kroppen restituere og blive så frisk som overhovedet muligt.

For at undgå at kroppen går helt i stå, så er det fint med en enkelt to to lette ture i den kommende uge.

Der er rigtigt mange som, når de sætter sig et mål og tilmelder sig et løb, har meget fokus på den sluttid de gerne vil nå. De søger så et program der er tilrettelagt efter at de skal nå det mål de har sat sig, uden at de forholder sig til, hvad deres udgangspunkt er.

De har så og sige øjnene rettet mod punkt B uden at de kender punkt A.

Det skal her naturligvis tilføjes, at jo flere halvmaratonløb du har løbet og jo flere år du har trænet, desto bedre kender du dit udgangspunkt (A) og hvad der er realistisk at opnå (B).

Men uanset hvad, så vil langt de fleste løbere have stor gavn af at fokusere på vejen frem mod målet, frem for målet alene. For dit resultat vil i sidste ende afhænge af, hvor godt at din træning er forløbet.

Hvis du som det første får en rigtig god idé om, hvad dit udgangspunkt er, så kan du også tilrettelægge din træning, så den dels er tilpasset din aktuelle træningstilstand dels er optimeret med henblik på at du opnår den størst mulige træningseffekt.

Under et længere træningsforløb, vil du som ofte støde på både op- og nedture. Du mister måske en uges træning pga. sygdom eller du er nødt til at tage den lidt med ro i en periode fordi du mærker begyndende ømhed i knæ eller skinneben. Det kan også sagtens tænkes at du mærker større overskud og formfremgang end forventet, fordi du har en mere rolig periode på jobbet med mindre stress.

Alt dette er faktorer du umuligt kan forudsige, og de vil i sidste naturligvis have indflydelse på din sluttid, hvorfor en specifikt sluttid ikke er specielt hensigtsmæssig.

Derfor handler det for dig meget mere om, at du har fået trænet så optimalt som overhovedet muligt under de forhold der nu en gang har været.

Og har du gjort dette, så er der ikke mere du kunne have gjort, og din endelige sluttid vil så afspejle dette.

Hvis du så ender med ikke at være tilfreds, så er der kun én ting at gøre. Du kan finde dig en ny halvmaraton om 3-6 måneder, og så gennemføre endnu en træningscyklus. Forhåbentlig vil den bygge et nyt niveau på din nuværende form og resultere i en forbedret halvmaratontid.

Hvis du gentager dette mange gange, og du har flere gode træningscyklusser end dårlige (skader!), så vil du i den sidste ende bliver en rigtig habil løber der har udnyttet sit talent fuldt ud.

Hvor god du i sidste ende kan blive afhænger i høj grad af dit talent for løb samt din alder. Jo større talent jo større potentiale, og jo yngre du er, desto flere træningscyklusser har du mulighed for at gennemgå.

Dine mål er fortsat vigtige, for de giver dig en retning at pejle efter, men dyrk i langt højere grad træningsprocessen.

Jo mere du dykker ned i processen jo mere vil du lære om dig selv og jo større glæde og motivation vil du finde i selve træningen. Og i sidste ende er det det som giver dig de bedste resultater.

Blogindlæg