Multirunner.dk Blog

Sådan holder du dig i form på din sommerferie

SÅDAN HOLDER DU DIG I FORM PÅ DIN SOMMERFERIE

Sommerferien står for døren, og mens det er let nok at holde formen ved lige, når du er hjemme, kan det være sværere, hvis du tager turen mod de varmere himmelstrøg.

Her kan temperaturerne gøre lange løbeture uudholdelige – og mange steder er der særdeles kuperet terræn, som kan tage livet af de fleste. Især i varmen.

Nedenfor får du et par sommerferietips til, hvordan du kan kombinere træning og ferie og dermed holde formen mest muligt ved lige. Når det så er sagt, så forsvinder formen ikke, hvis du holder en uge eller tos sommerferie uden træning. Og ved du med dig selv, at du ikke vil få trænet mens du er på ferie, så giv den eventuelt lidt ekstra gas i ugen op til din ferie, og brug så sommerferien på at restituere.

Løb kortere ture
Du vedligeholder let løbeformen med bare 2-3 korte ture per uge. Lad dit humør og energiniveau styre intensiteten. Er du træt og tung, så løb en rolig distancetur, og har du masser af energi, så løb i et godt højt tempo eller løb nogle korte intervaller.

Løb ved stranden
Sandet gør måske turen en kende hårdere og sænker tempoet, men til gengæld er det særdeles god konditions- og styrketræning, fordi du skal kæmpe med underlaget. Løbeteknisk er løb i sand også god træning, idet du lærer at løfte fødderne frem for at sætte af i det løse sand.

Brug løb som sightseeing og indkøb
Hvis du er på ferie i en by, vil du blive glad for at have taget løbeskoene med. Du kommer tættere på lokalsamfundet, og hvis du løber om morgenen, ser du byen vågne op. Et godt tip er at have en lille taske med på ryggen, så du kan have morgenbrød med hjem til familien. Og har du et par mønter i lommen, kan du få en kop kaffe og et glas vand på torvet midtvejs.

Løb når temperaturen tillader det
Hvis du aldrig før har løbet, hvor det er rigtig varmt og måske endda fugtigt, kan løbet blive en ubehagelig og potentielt farlig oplevelse. Sørg for at få vand nok, og løb så om morgenen, sidst på dagen eller først på aftenen, hvor temperaturen er lavest. Lad være med at løbe i øde områder i ekstrem varme.

Leg med ungerne/vennerne
Man kan sagtens holde løbeformen i live uden at løbe. Svømning i poolen eller i havet er super god træning, og du kan også leje en cykel og tage på cykeltur. En anden mulighed er også beachvolley, aerobic, eller hvad der nu måtte være af muligheder, men som får pulsen op. Kan du lide at vandre, så planlæg et par længere trekkingture på din ferie

Endelig vil du i det lange løb takke dig selv, hvis du tager de lidt mere besværlige løsninger: Få “gratis” motion ved at gå frem for at tage en taxa eller bus, hvis destinationen er inden for gå-afstand (500 m til 3 km), brug trapperne i stedet for elevatoren og så videre.

Og husk så: Det skal være sjovt at løbe. Nyd ferien, og hvis du slet ikke får løbet, så går det nok alligevel…

Blogindlæg